قیمت نصب و اجرای استخر و فضای مرطوب

ترموود (چوب ضد‌آب) چیست؟ آیا ترموود برای کف‌پوش استخر مناسب است؟ مزایای ساخت سونا و استخر و به طور کل فضا‌های مرطوب با این چوب چیست؟ ترموود در فضاهای مرطوب چند سال دوام می‌آورد؟نصب و اجرای استخر و فضای مرطوب چیست؟

یکی از جذاب‌ترین طراحی‌هایی که در ویلا و خانه‌های بزرگ دیده می‌شود ساخت استخر و جکوزی است. طبیعتا هر صاحب ملکی می‌خواهد از به‌روزترین و زیباترین متریال‌ها در ساخت هر بخش از ملک‌شان استفاده کنند. ترموود یکی از این مصالح است که یک فضای لاکچری را ایجاد خواهد کرد.

با ما همراه باشید تا به بسیاری از سوالاتی که در مورد چوب ترموود برای ساخت استخر و سونا در ذهن‌تان ایجاد شده، پاسخ دهیم.

قیمت و خرید تزموود استخر

ترموود چیست؟ 

چوب ضد‌آب یا چوب ترموود یک نوع چوب است که در یک فرآیند گرمایی خاص و با استفاده از بخار آب، به گونه‌ای تغییر شکل می‌دهد که رطوبت آن نسبت به چوب معمولی ۴۶ درصد کم شود. همچنین به پایداری و مقاومت بیشتری در برابر آب، حشرات، پوسیدگی و فرسایش دست پیدا می‌کند.

مزیت استفاده از چوب ترموود :

  • چوب ترموود به دلیل طبیعی بودن متریال و عدم استفاده از مواد شیمیایی، تجدید‌پذیر است و برای محیط زیست مضر نیست.

  • می‌توان آن را در هر شرایط آب و هوایی، حتی در محیط مرطوب نیز نصب کرد.

  • امکان استفاده از آن به عنوان کف‌پوش و دیوار‌پوش در سونای خشک بدون تغییر شکل و اندازه

  • مقاومت بالای آن در مقابل نفوذ رطوبت و پوسیدگی

  • امکان تعبیه فضای مناسب برای عبور آب و خروج رطوبت از کنار استخر

  • قابلیت نصب بر روی زمین ناهموار

  • پاکیزه بودن آن و عدم وجود صمغ

  • کمترین نیاز به تعمیرات و نگهداری

  • قابلیت توسعه و اصلاح آسان

  • ضد حشرات و آفت چوب

  • دارای ثبات در ابعاد

  • حمل و نصب آسان

  • عمر و پایداری بالا

  • ضد قارچ و کپک

  • قابل رنگ شدن

  • عدم جذب آب

  • قابل شستشو

  • جذاب و زیبا

  • وزن کم

  • و غیره

نکته:

اگر بخشی از بدنه استخر‌های ساخته شده از چوب ترموود خراب شود، به دلیل داشتن ترمیم پذیری بالا، با تعویض تیرچه‌های چوبی به سادگی جایگزین می‌شود.

انواع چوب ترموود و نصب و اجرای استخر و فضای مرطوب :

قبل از خرید و انتخاب چوب ترموود بدانید که ترموود دو نوع است: سخت و نرم. در واقع با توجه به گره روی آن‌ها، عمر درخت، نوع الیاف و میزان رطوبت‌شان به دو دسته تقسیم شده‌اند.

خب بریم که تفاوت‌شان را بدانیم.

قیمت و خرید ترموود برای فضای مرطوب

نوع سخت:

این چوب همانطور که از اسم‌ش مشخص است، تراکم زیادی دارد و به همین دلیل گرما را داخل منافذش محبوس می‌کند و بیش از حد داغ می‌شود که در تماس پوست‌تان با ترموود در فصل گرم و فضای باز یا در سونا و جکوزی، احساس سوختگی خواهید کرد.

پس تا همینجا می‌توان متوجه شد که نوع سخت، مناسب ساخت سونا و فضا‌های باز و بدون سرپوش نیست.

نوع نرم:

نوع نرم این چوب، تراکم کمی دارد. پس به ندرت گرما را جذب کرده و حتی اگر جذب کند، به راحتی حرارت از آن خارج خواهد شد. بنابراین بهترین انتخاب برای سونا و جکوزی و البته استخر‌هایی است که در فضای باز و بدون سرپوش ساخته می‌شوند. به‌خصوص برای فصل تابستان و روز‌های گرم سال.

با‌کیفیت‌ترین ترموود برای ساخت استخر :

کیفیت ترموود‌ها به نوع چوب و روش تولید آن بستگی دارد. در هر صورت بر اساس استاندار‌های فراوری، تولید چوب ترموود به دو دسته تقسیم می‌شوند.

ترموود اس (Thermo S) :

برای تولید نوع چوب Thermo S، چوب خام تا دمای ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد گرم می‌شود، که این عمل باعث مقاوم‌تر شدن‌شان نسبت به چوب معمولی خواهد شد. در این نوع چوب ترموود، حرف “S” برای تأکید بر استحکام و پایداری محصول استفاده می‌شود و کاربرد آن بیشتر برای فضاهای داخلی است.

ترموود دی (Thermo D) :

در فرایند ساخت ترمو دی، چوب با دمای ۲۲۰ درجه سانتی‌گراد گرم می‌شود. به این ترتیب، چوب ترموود تولید شده که مقاومت بیشتر در برابر شرایط آب‌ و هوایی مختلف تولید دارد. این نوع چوب بیشتر برای فضاهای بیرونی و مکان‌هایی که در معرض رطوبت قرار دارند، مناسب است.

البته برای ماندگاری ترموود، باید آن را با رنگ مخصوص رنگ کرد تا مقاوم‌تر و طول عمر بیشتری داشته باشد.

اما آنچه شما هنگام خرید ترموود مناسب نصب و اجرای استخر و فضای مرطوب باید بدانید این است که سه گرید B، A و C وجود دارد. کیفیت گرید A نسبت به دو نوع دیگر، بیشتری است.

بهترین نوع چوب برای ساخت سونا :

انواع چوب‌هایی مثل سدرا، شوکران، زبان گنجشک، صنوبر و نراد، برای ساخت سونای خشک، بسیار مناسب هستند. این چوب‌ها به دلیل دارا بودن حداقل انتقال حرارت، برای نشستن در سونای خشک استفاده می‌شوند و سبب تحریک یا آسیب به پوست نمی‌شود. در نتیجه، چوب ترموود تهیه شده از این نوع چوب‌ها انتخاب مناسبی برای تهیه نیمکت‌های سونای خشک هستند.

قیمت نصب و اجرا ترموود

چوب مناسب ساخت جکوزی :

جکوزی ترموود در محلی با رطوبت بسیار بالا و رفت و آمد زیاد، قرار دارد. به همین علت ساخت استخر و جکوزی با ترموود نه تنها باید مقاومت بسیار بالایی داشته باشد، بلکه ضخامت آن هم باید به اندازه کافی بالا باشد تا از صدماتی که ممکن است به آن وارد شود جلوگیری کند. همچنین لازم است که زیرساخت استخر و جکوزی به گونه‌ای طراحی شود که زمانی که چوب‌های ترموود روی آن قرار می‌گیرند، این زیرساخت هیچ‌گونه آسیبی نبیند.

روش‌های ساخت استخر با چوب ترموود :

روش‌های ساخت استخر با استفاده از چوب ترموود به دو روش زیر انجام می‌شود:

۱در روش اول، از تیرچه‌های چوبی با ضخامت و اندازه مشخص استفاده می‌شود. بعد از برش و ساخت بدنه، سطح داخلی بدنه با استفاده از موادی مانند پلی‌اورتان عایق می‌شود تا از نشتی آب جلوگیری شود. در نهایت، چوب ضد‌آب به عنوان پوشش نهایی روی سطح داخلی بدنه قرار می‌گیرد.

۲در روش دوم، از تیرچه‌های چوبی با قطر دایره‌ای مشخص استفاده می‌شود و سپس در قالب یک استخر قرار داده می‌شوند. در مرحله بعد تیرچه‌های چوبی باید با استفاده از پیچ و مهره به یکدیگر متصل شوند. مثل روش قبل، در این روش نیز باید سطح داخلی بدنه با استفاده از موادی مانند پلی‌اورتان عایق شود تا مانع نشتی آب شود. و در آخر، ترموود به عنوان پوشش نهایی روی سطح داخلی بدنه قرار می‌گیرد.

نکاتی برای نصب چوب ترموود در استخر، جکوزی و سونا :

وقتی در حال نصب ترموود و ساخت استخر و جکوزی با ترموود هستیم، نکته مهمی که باید به آن توجه کنیم، زیرساز است. به این دلیل که با توجه به تفاوت در ضریب انبساط و انقباض در مواد اولیه مختلف، نصب آن ممکن است به مشکل بخورد.

انتخاب نصاب با تجربه، مسئله مهم دیگری است که در اجرای دور استخر با چوب ترموود و هر فضای مرطوب دیگری، باید حتما در نظر داشته باشید. حضور فرد متخصص و آموزش‌دیده در پروژه، به جلوگیری از افزایش ضایعات و رضایت شما از نما پس از اتمام کار، کمک خواهد کرد.

برای ساخت و اجرای استخر ترمووود، بسیار مهم است که از مواد با کیفیت بسیار خوب و بهترین روش‌های ساخت استفاده کنید، تا بتوانید به یک استخر با‌کیفیت بالا و بدون هیچ نوع نشتی و مشکلات دست یابید.

مدت زمان ماندگاری چوب ترموود در فضاهای مرطوب :

عوامل زیادی در مدت زمان دوام نصب و اجرای استخر و فضای مرطوب در اطراف استخر و هر فضای دیگری موثر است. از جمله: چوب درختی که ترموود از آن تهیه شده، چگونگی تولید آن، شرایط نگهداری، به کار بردن رنگ جهت بالا بردن مقاومت آن و غیره. در هر صورت می‌توان گفت که ماندگاری و طول عمر مفید چوب‌های باکیفیت، ۳۰ و در صورت اعمال یک پوشش سطحی تا ۶۰ سال خواهد بود.

این را هم در نظر داشته باشید که اگر رطوبت داخلی چوب ترموود‌ها نزدیک صفر باشد، دوام آن‌ها نیز بیشتر است. در مقابل ترموودی که بیش از ۱۰ درصد رطوبت دارد، برای پوشش کف و دیواره‌های سونا مناسب نیست. این نوع ترموودها به دلیل رطوبت موجود در فضا، خم شده و تاب بر می‌دارند.

نکاتی قبل از خرید چوب ترموود :

یک سری فاکتور وجود دارد که باید قبل از خرید ترموود مناسب نصب و اجرای استخر و فضای مرطوب در نظر بگیرید. از جمله:

  • نوع درختی که از چوب ترموود تهیه شده

  • گرید (B، A یا C)

  • میزان رطوبت چوب

  • کیفیت ساخت

  • ضخامت

  • برند

  • تراکم

  • قیمت

چنانچه در انتخاب این چوب، سر رشته‌ای ندارید می‌توانید از متخصصین این حوزه کمک بگیرید.

شما می توانید برای اطلاع از قیمت نصب و اجرا استخر و فضای مرطوب با کارشناسان موگو وود در ارتباط باشید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *