مزیت های چوب ترموود

مزیت های چوب ترموود

ایا از مزیت های چوب ترموود مطلع هستید؟ ایا میدانید چه ویژگی های ؛ چوب ترموود را از

چوب های طبیعی دیگر منحصر به فرد میکند؟ترموود یا چوب ترموود چوب حرارت دیده ای است که

از مزایا و قابلیت های منحصر به فردی برخوردار است که در ادامه این مقاله

به مزیت های چوب ترموود میپردازیم تا شما را نیز از آن مطلع سازیم ،تا در انتخاب خود دچار مشکل و اشتباه نشوید.

مزیت های چوب ترموود

یکی از مهم ترین مزیت های چوب ترموود ثبات ابعاد آن است ؛که می تواند

یک ویژگی اساسی این چوب برای استفاده در اماکن و محیط های باز و در مقابل

باران،رطوبت، باد و نور خورشید  باشد که همین مزیت  موجب می شود از

مقاومت بالایی در چنین فضاهایی برخوردار شود.

از دیگر مزیت های چوب ترموود در این است که به دلیل اصلاح این چوب

با استفاده از حرارت بسیار زیاد نزدیک به 215 درجه سانتی گراد موجب می شود که

چوب ترموود در مقابل پوسیدگی از مقاومت بالاتری برخوردار شود که

همین امر موجب مناسب شدن استفاده از آن چوب در کاربردهای متفاوت و مختلف می شود.

از دیگر مزیت های چوب ترموود میتوان به رنگ تیره ی زیبا و جذاب ان اشاره کرد که

استفاده از ان در دکوراسیون های شما،موجب  ایجاد یک فضای گرم میشود

و جلوه ی زیبایی را به محیط و فضای مورد نظر شما می دهد.

چوب ترموود دارای وزن سبک می باشد که باعث  میشود نصب و نگهداری آن اسان تر باشد

از دیگر مزیت های چوب ترموود که میتوان به آن اشاره کرد؛ از لحاظ بهداشتی

در سطح بالایی قرار دارند زیرا به دلیل کاهش رطوبت چوب ترموود امکان رشد

هر نوع از قارچ،کپک،ساس و حشرات موذی دیگر وجود ندارد .

عایق صدا ، گرما، رطوبت

دوستدار محیط زیست

مقاوم در مقابل اشعه فرا بنفش

مقاوم در برابر زلزله

خاصیت های چوب ترموود 

طول عمر بالا و ماندگاری چوب ترموود :  ماندگاری بالا یکی از خاصیت های چوب ترموود است ؛ عملیات های حرارتی باعث بهبود مقاومت فیزیکی این محصول در برابر شرایط بد جوی و اب و هوایی در نتیجه پوسیده نشدن و از بین نرفتن چوب شده است . 

محصول طبیعی و غیر شیمیایی : از دیگر خاصیت های چوب ترموود میتوان  این اشاره کرد که این محصول  فوق‌العاده طبیعی است که  با فرآیندی تولید می شود که در آن از هیچ ماده شیمیایی استفاده نمی‌شود در نتیجه چوب های ترموود برای کودکان و افرادی که حساسیت دارند مناسب است.

نصب سریع و آسان:حرفه‌ای بودن نصاب در هنگام اجرای پروژه بسیار مهم است. این عامل از جمله مهم‌ترین عوامل تعیین‌کننده زمان اتمام پروژه است ولی این چوب ها از لحاظ وزنی بسیار سبک بوده و نصب ان راحت است . 

ثبات ابعادی: از انجا که عملیات حرارتی باعث کاهش میزان رطوبت چوب ترموود شده، میتوان ثبات ابعادی را یکی دیگر از خاصیت های چوب ترموود دانست . این فرایند باعث شده چوب ترموود همانند چوب های طبیعی دیگر دچار تغییر شکل نشود و در برابر دما نیز مقاوم هستند 

هدایت الکتریکی و رسانای برق: یکی دیگر از خاصیتهای چوب ترموود عایق بودن این چوب ها در برابر جریان های الکتریکی است که این ویژگی باعث شده است است که بتوان از چوب های ترموود در در اجرای نما های داخلی و نماهای بیرونی ساختمان ها استفاده کرد 

رنگ و بو :از دیگر خاصیت های ترموود میتوان به رنگ و بوی آن ها اشاره کرد ، چوب های خشک و همچنین پیر تر رنگ تیره تری دارند و همچنین چوب های سالم عاری از بوی نامطبوع می باشند. رنگ چوب ترمو تیره تر است؛ زیرا رطوبت موجود در آن کاهش یافته و حرارت دیده است . 

امنیت:  چوب ترموود نسوز نبوده ولی نسبت به چوب خام فرآوری نشده حدود ۳۰٪ نسبت به آتش مقاومت بیشتری دارد پس میتوان گفت یکی دیگر از خاصیت های چوب ترموود داشتن امنیت بالای آن است.

عایق صدا:چوب از نظر جذب صدا یک عنصر ایده ال به حساب می آید ؛ به همین دلیل اکو و سز و صدا را جذب میکند ، از همین رو از چوب ترموود میتوان در سالن های کنسرت نیست استفاده کرد که علاوه بر زیبایی ، عایق صدا نیز است. 

قابلیت تثبیت رنگ:از خاصیت های چوب ترموود میتوان به رنگ پذیری بالای آن اشاره کرد که این کار باعث تنوع رنگی بیشتر آن ها میشود، به علاوه چوب های ترموود قابلیت تثبیت رنگ برای مدت زمانی طولانی نیز هستند.

انواع ترموود ایرانی 

ایا انواع ترموود ایرانی برای همه جا کاربرد دارد؟

برای پاسخ به این سوال ابتدا باید دانست ؛ انواع ترموود ایرانی با چه کیفیت و ویژگی هایی به بازار عرضه میشوند.

ترموود ایرانی دارای 3 درجه کیفیت میباشد که هر کدام از انها ویژگی ها و کیفیت های خاص خود را دارا می باشند.

ویژگی های ترموود ایرانی: 

  1. گره پروانه : یکی از شاخصه هایی که چوب های ترموود باید ان را داشته باشند گره پروانه ای است ، که شما در چوب های ترموود میتوانید ان را مشاهده کنید ولیکن در انواع ترموود های ایرانی ، این گره فقط در نوع درجه 1 آن قابل مشاهده است ، اما در نوع درجه 2 و درجه 3 نمیتوانید این گره ها را مشاهده کنید 
  2. تاب داشتن شاخه: در انواع ترموود ایرانی تاب داشتن شاخه ها وجود دارد ولی باید به این نکته توجه داشت که تاب داشتن در نوع درجه 1 آن  به وضوح کمتر از نوع درجه 2 و 3 است .
  3. رنگ چوب : تفاوت رنگ چوب را میتوان در انواع ترموود ایرانی مشاهده کرد، به مراتب رنگ و زیبایی  چوب ترموود نوع درجه 1 بهتر از نوع درجه 2 و 3 است. 
  4. رنگ پذیری: انواع ترموود ایرانی رنگ پذیری پایینی دارند ، با این فرق که ترموود ایرانی درجه 1 رنگ پذیری بیشتری نسبت به نوع 2 و 3 ان دارد. 
  5. طول عمر چوب: در انواع ترموود ایرانی طول عمر ان ها نسبت به نوع ترموود فنلاندی کمتر است ، زیرا فرایند حرارت دهی آن ها استاندارد نبوده ولیکن نوع درجه 1 ان طول عمر بیشتری نسبت به درجه 12 و 3 دارد ، برای مثال از ترموود ایرانی درجه 1 هم میتوان در نما و فضای بیرونی ساختمان ها استفاده کرد ولی در اثر رطوبت،نور،سرما و اب طول عمر ان ها کاهش پیدا میکند.
  6. استحکام و مقاومت چوب: انواع ترموود ایرانی دارای مقاومت و استحکام های متفاوتی هستند، استحکام در ترموود ایرانی درجه 1 قابل قبول ولی به مراتب در نوع درجه 2 و 3 بسیار کمتر است. 
  7. گره های شکسته : گره های شکسته در انواع ترموود ایرانی نیز دیده میشود اما در نوع درجه 1 ان قابل مشاهده تر از نوع درجه 2 و 3 است . 
  8. حفره و ترک سلولی: در انواع ترموود ایرانی حفره و ترک های سلولی نیز وجود دارد، که باز هم طبق طبقه بندی هایی که انجام دادیم، در نوع درجه 3 و 2 به مراتب کمتر از نوع درجه 1 ترموود ایرانی است. 
  9. ابعاد استاندارد: در انواع ترموود ایرانی نوع درجه 1 ان دارای ابعاد استاندارد تری نسبت به درجه های دیگر آن دارد. 
  10. محدودیت داشتن: با توجه به ویزگی هاییی که از انواع ترموود ایرانی دانستیم ، میتوان گفت هر 3 نوع درجه از ترموود های ایرانی دارای محدودیت در نصب هستند زیرا که با توجه به موقعیت ها و شرایط ها ممکن است که دچار اسیب و کاهش طول عمر چوب ها شود. 

در اخر میتوان گفت ترموود ایرانی در هر سایز و نوع و درجه ی کیفیت متفاوتی است که در ظاهر و باطن چوب اشکار است ،  چوب ترموود ایرانی که در داخل تولید میشوند به اندازه ترموود فنلاندی دارای کیفیت بالا نیستند  که همین موضوع سبب شده است تا در محیط ها و جاهای به خصوصی مورد استفاده قرار بگیرد.

 

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *